Francuska agencija za zaštitu podataka kaznila je Google sa 325 miliona eura (378 miliona dolara) zbog kršenja regulative o kolačićima i prikazivanja reklama između mejlova Gmail korisnika bez njihovog pristanka.
Tokom nekoliko istraga sprovedenih između 2022. i 2023. godine, Nacionalna komisija za informatiku i slobode (CNIL) utvrdila je da Gmail servis prikazuje reklame u karticama „Promocije” i „Društveno” bez pristanka korisnika, čime je prekršen član L. 34-5 Francuskog poštanskog i elektronskog komunikacionog zakonika (CPCE).
Kako je objašnjeno u saopštenju objavljenom u srijedu, ova kazna je izrečena jer je Google prekršio i Zakon o zaštiti podataka (član 82), time što nije obavijestio nove korisnike da moraju dozvoliti kompaniji da postavlja kolačiće u svrhu oglašavanja kako bi koristili usluge.
„Iznosi ovih kazni, koji su obuhvatili samo broj korisnika sa prebivalištem u Francuskoj, uzimali su u obzir veoma veliki broj pogođenih, budući da je kršenje vezano za kolačiće obuhvatilo više od 74 miliona naloga”, navodi CNIL. „Među njima, 53 miliona korisnika je nelegalno vidjelo sporni oglasni sadržaj u karticama ‘Promocije’ i ‘Društveno’ u svojim Gmail nalozima.”
CNIL je takođe naglasio da je ponašanje Google-a „bilo nemarno”, imajući u vidu da je kompanija već bila kažnjena 2020. godine sa 100 miliona eura i 2021. godine sa 150 miliona eura zbog drugih prekršaja povezanih sa kolačićima.
U januaru 2022. francuska agencija za zaštitu podataka kaznila je Google dodatno sa 170 miliona eura jer je korisnicima otežao pravo da odbiju praćenje putem kolačića, skrivajući opciju odbijanja iza više klikova.
Google je prethodno bio kažnjen i na globalnom nivou: 2,72 milijarde dolara u junu 2017. zbog zloupotrebe dominantne pozicije u manipulisanju rezultatima pretrage, 1,7 milijardi dolara u martu 2019. zbog antikonkurentskih praksi u onlajn oglašavanju, 220 miliona eura u junu 2021. zbog favorizovanja sopstvenih servisa na štetu konkurencije, te 11,3 miliona dolara u novembru 2021. zbog agresivnog prikupljanja podataka.
„Iako se usklađenost sa obavezama u vezi sa upotrebom kolačića poboljšava, CNIL ostaje na oprezu, naročito kada je riječ o praksama koje nisu u skladu sa propisima, poput postavljanja kolačića bez pristanka korisnika interneta, ali i rastućih praksi poput tzv. ‘cookie walls’, gdje se prihvatanje kolačića nameće kao uslov za pristup nekoj usluzi”, dodao je CNIL.
Istog dana, CNIL je kaznio i irsku podružnicu kineske e-commerce platforme Shein sa 150 miliona eura (174 miliona dolara) zbog postavljanja kolačića bez pristanka korisnika, prikazivanja nepotpunih informativnih banera, nedostatka detaljnih informacija o postavljenim kolačićima, kao i neadekvatnih mehanizama za odbijanje i povlačenje pristanka.
Izvor: BleepingComputer